Serviceavtale
Hva er en service avtale?
En serviceavtale er et dokument som følger avtalefestede vilkår, noen av vilkårene er beskrevet og justert for å passe hver kundes behov og vår bedriftstruktur, andre vilkår ligger i bakgrunn via NU15 (Alminnelige betingelser for vedlikehold).
​
Disse forutsetningene er fordelaktig for kunden å sette seg godt inn i da det inneholder punkter for priser, påslag, hvordan partene skal opptre mot hverandre og hva som skal ligge i servicen.
Dette er med andre ord en kontrakt som tar vare på begge parter sine interesser.
​
La oss ta service av et ventilasjonsaggregat som eksempel:
​
Ofte vil servicen bli delt opp med 2 besøk i året Et hovedbesøk der man går igjennom alle de delene av aggregatet som har betydning innenfor ventilasjonsfaget og et besøk der man ikke trenger å gjøre den fulle runden men kun de viktigste punktene.
Grunnen til oppdeling er basert på kostnadsmessige og bærekraftige aspekter.
​
Nå er behovet veldig forskjellig fra sted til sted, et aggregat i en brakkerigg som blir utsatt for forflytninger og mye mer støv og lengre driftstider enn vanlig, vil muligens ha et større behov for flere besøk per år enn et anlegg som ligger utenfor bykjerne og langt vekk fra vei.
​
Her er det en vurdering i hvert tilfelle som gjelder. Minimum er 1 besøk i året med filterbytte, dette er satt som minimum da bransjen vet at over et år vil det være stor sannsynlighet for at det danner seg mugg i filteret.
​
​